vrijdag 13 december 2013

Zoals beloofd; pepernotenfudge

Gaf ik in de vorige post al het recept, hier gaan we verder met the-making-of.

"Ooooooooooooooooooooooooooooooooooohnee, de chocola is op!" Ja echt, ik stond op het punt om de fudge te gaan maken, maar er was niet genoeg chocola. Alle kastjes afgespeurd, laatjes open getrokken en dit was het resultaat



















Er waren nog 2 oplossingen;

1) de chocoladeletters van de kinderen

2) wachten tot de dag erna

Het werd keuze 2, ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om de chocoladeletters die ik Sinterklaas voor de kinderen had gekocht om te smelten.

Maargoed, uiteindelijk een reep bijgekocht, en toen kon ik beginnen. Voordat je begint, eigenlijk stap 0, bekleed je een ovenschaal(tje) met bakpapier. Doe dit nou echt, want anders krijg je straks de fudge niet meer uit de schaal.

Eerst pepernoten meppen. 200 gram. Leuk spelletje. Ik heb een ziplockzakje van Ikea gebruikt om te zorgen dat de kruimels zich niet door mijn hele keuken zouden verspreiden.















Hier mag je je dus lekker op uitleven.

Agressie? Pepernoten meppen! Frustratie? Pepernoten meppen! Boos? Pepernoten meppen! Verliefd? Pepernoten meppen!


Je kunt net zo lang doorgaan tot de pepernoten helemaal tot kruim zijn, maar er ook voor kiezen, zoals ik gedaan heb, om er stukjes in te laten. Chuncky bits.















Hierna breek je de chocola (200 gram) in stukjes en die stop je in een pannetje. Niet een té klein pannetje nemen, dat is niet handig straks. Bij de chocola doe je de inhoud van 1 blikje gecondenseerde melk.
(Dat koop je in de supermarkt, staat bij de kokosmelk e.d.)


















Op heel laag vuur de chocola laten smelten in de melk. Rustig roeren af en toe om de stukjes lekker te laten smelten. Zodra de chocola gesmolten is mag het vuur uit en de pepernotenkruim er bij in de pan. Dit mengsel giet je in de met bakpapier bekleedde ovenschaal.















En dan is het alleen nog wachten. Wachten, wachten en wachten. De fudge moet een paar uur opstijven in de koelkast. Reken gerust 3 tot 4 uur. Dan haal je het uit de vorm, pak je een warm mes en snij je de fudge in hapklare blokjes.


















En meer kan ik er niet over zeggen want ik mag niet praten met volle mond ;)

1 opmerking:

  1. Hello From Volrecepten.be!

    We are a recipe search engine and I would like to invite you to join our site and make your recipes available to many people. If you liked it, you can join through the top blogs on the right of the page.
    Please, contact me if you any question :)

    BeantwoordenVerwijderen